Hoppa till innehåll

Kategori

• Naturvärde
  • Nära parkering

Räfshalen, som betyder ”rävsvansen”, är en ängsmark som ligger strax norr om Bandsjön vid Riseberga.

Utmarken kan liknas vid en stor ljunghed eller enefälad i vilken traktens bönder släppte sina djur på bete.

Sommartid är ängen ett eldorado för fjärilsälskare då över hälften av Skånes dagfjärilsarter är bofasta på ängen. En solig dag i juni-juli bjuder Räfshalen på en oförglömlig upplevelse då hela ängen fladdrar av fjärilsvingar i regnbågens alla färger.

På en klar höstdag är utsikten från den intilliggande gamla vulkanen Juskushall häpnadsväckande. Här blickar man över mossmarker och omgivande rullstensåsar, allt i ett hav av trädens höstfärger.

Vandra gärna leden mellan Räfshalen och Ruveröd, ca 1.5 km. Juskushall passeras på vägen och chans att gå upp till predikstolen på toppen.

Mer informationRäfshalen – Naturskyddsföreningen i Skåne (naturskyddsforeningen.se)

Mer informationRäfshalen – Rönneådalen – Skånes Nordvästpassage (skanes-nordvastpassage.se)

Vägbeskrivning

Följ vägen från Riseberga kyrka mot Perstorp. När du har passerat Bandsjön och ett stort brunt trähus på vänster sida (drygt 1 km från Riseberga) kommer du efter ytterligare ca 500 meter till en korsande väg. Ett tiotal meter efter denna ”fyrvägskorsning” går det ned en liten markväg till vänster. Där finns en skylt som visar hur du vandrar in till Räfshalen och vidare mot Ruveröds kvarn.Ställ bilen här ute vid vägen.

Vill du fortsätta till Juskushall följer du stigen mot vänster utanför stängslet. Framme vid Juskushall ser du skylt mot Ruveröd.

Kommer du från väg 108 mellan Spången och Hyllstofta vrider du av mot Värgapet österut. Kör ca 1 km, du ser Östra Sorrödssjön på vänster sida och efter ytterligare ca 500 meter kör du över Ybbarpsån och vrider omedelbart till höger efter ån. Du är nu framme vid Ruveröds kvarn. Parkera bilen här och gå tillbaka över bron och gå till vänster och följ skogsvägen rakt fram enligt beskrivning på skylten.