Hoppa till innehåll

• Att göra
  • Naturvärde
  • Sevärdhet

Juskushall är en av resterna av de vulkaner som var aktiva under jura och tidig krita. Juskushall är en basaltkupp med omgivande isälvsavlagringar. I en triangel mellan Bonnarpssjön vid Ljungbyhed, Finjasjön och Ringsjöarna finns ca 50 synliga spår av vulkanisk verksamhet och ytterligare 150 indikationer. Området är genomkorsat av sprickor i berggrunden, som består av granit och gnejs i den s.k. protoginzonen.

Hur gammal är denna vulkan? Det finns olika teorier . Ett förslag säger att det hände under Juraperioden, dvs. för 140 – 190 miljoner år sedan.

Upp till Juskushall är det delvis brant och krävande att gå. Det finns rep att hålla sig i och ta hjälp av att komma både upp och ner. Går inte att gå med barnvagn eller rullator.

Mer informationJuskushall – Rönneådalen – Skånes Nordvästpassage (skanes-nordvastpassage.se)

Vägbeskrivning

Följ vägen från Riseberga kyrka mot Perstorp. När du har passerat Bandsjön och ett stort brunt trähus på vänster sida (drygt 1 km från Riseberga) kommer du efter ytterligare ca 500 meter till en korsande väg. Ett tiotal meter efter denna ”fyrvägskorsning” går det ned en liten markväg till vänster. Där finns en träskylt/pil med Räfshalen på. Ställ bilen här ute vid vägen.

Följ markvägen till fots genom skogen och trädbevuxen mosse med torvgravar. Efter ca 200 m öppnar sig åter landskapet och du är framme i betesmarken (Räfshalen). Här möts du av en skylt över både Räfshalen och Juskushall. Vill du fortsätta till Juskushall följer du stigen mot vänster utanför stängslet. Framme vid Juskushall ser du skylt mot Ruveröd.

Från väg 108 mellan Spången och Hyllstofta vrider man av mot Värgapet österut. Kör ca 1 km, du ser Östra Sorrödssjön på vänster sida och efter ytterligare ca 500 meter kör du över Ybbarpsån och vrider omedelbart till höger efter ån. Du är nu framme vid Ruveröds kvarn. Parkera bilen här och gå tillbaka över bron och gå till vänster och följskogsvägen rakt fram (OBS ej längs ån) och följmarkerad vägett par hundra meter. Sväng högerupp för en stig som tar dig till en bokbevuxen höjd. Fortsätt markerad ledned till en spång som går över ettvåtområde. Stigen passerar tätt skog innan du kommer fram till stigen som går upp till höger mot Juskushall och en skyltad stig går till vänster mot Räfshalen.

GPS-koordinater:
RT90: X: 6220200, Y: 1344480WGS84: Lat N 56° 5′ 5″ Lon E 13° 18′ 24″Decimal: 56.0849, 13.3069

Föreskrifter

Klättra inte på branterna då de är porösa och det finns risk för att bitar lossnar.